Blog
Štartovacie káble - čo je dôležité vedieť?
Mám vybitú autobatériu. Ako naštartovať ?
V prípade že auto nenaštartuje z dôvodu vybitej batérie, často býva jediná možnosť použiť štartovacie káble, pretože moderné autá sa neodporúča rozťahovať či roztláčať, keďže by mohlo dôjsť k poškodeniu ich motora.
Viete aké atribúty sú pre výber kvalitných štartovacích káblov dôležité ?
Hrúbka, dĺžka a použité svorky. Ak je ktorýkoľvek z nich poddimenzovaný, svorky alebo použitý materiál nekvalitné, prierez vodiča je príliš malý a nepretečie ním dostatok energie a premostenie zlyhá, motor nenaštartuje. V najhoršom prípade sa kábel prehreje a spôsobí skrat alebo dokonca požiar. Presne to je to, čo sa môže stať, ak sa rozhodnete zakúpiť lacné, tenké a ľahké káble z čerpacej stanice, alebo z obchodného reťazca, ktorý nie je zameraný na predaj automobilového tovaru. Je nutné podotknúť, že ceny, za ktoré sa tieto „štartovacie káble“ predávajú konečnému spotrebiteľovi, sú mnohokrát až podozrivo nízke, čo samé o sebe poukazuje na to, že niečo nie je v poriadku. Keďže meď sa radí medzi drahšie kovy, nie je fyzicky možné vyrobiť poctivé funkčné štartovacie káble za ceny, za ktoré sú ponúkané v týchto predajniach.
Lepšie sú drahšie a funkčné ako lacné a nefunkčné.
Práve z tohto dôvodu je určite na mieste jednorazovo investovať trošku viac do kvalitných, hrubých a dostatočne dlhých medených káblov, ktoré budú pri správnom skladovaní slúžiť ešte aj Vašim vnúčatám. Čo by mali naozajstné poctivé štartovacie káble spĺňať ? Plocha samotného medeného vodiča musí byť minimálne 25 mm². Pre pohodlné používanie by dĺžka mala byť minimálne 4,5m, ideálne 6m. Izolácia kábla musí byť dostatočne ohybná, aby sa kábel dal umiestniť do potrebnej polohy bez komplikácií. Svorky by mali byť medené alebo mosadzné, s výnimkou kontaktných častí kompletne izolované, mali by obsahovať zubaté vnútorné hrany a silné pružiny, aby zabránili skĺznutiu kábla počas štartovania. Štartovacie káble ktoré spĺňajú všetky tieto parametre Vás nikdy nesklamú a vždy dokážu splniť svoju úlohu, presne tak, ako od nich očakávate.
Ako správne pripojiť štartovacie káble ?
Všetko okolo elektriny môže byť potenciálne nebezpečné, štartovacie káble nie sú výnimkou. Pri prepájaní dvoch áut môže nastať skrat, preto je dôležité dodržať správny postup.
- Prvý (obvykle červený) kábel pripojíme na kladný pól vybitej batérie (+).
- Druhý koniec káblu pripojíme na kladný pól nabitej batérie.
- Uzemňovací (väčšinou čierny) kábel pripojíme na záporný pól nabitej batérie (-).
- Druhý koniec uzemňovacieho kábla pripojíme na kostru vozidla s vybitou batériou.
Kábel nikdy nepripájajte k zápornému pólu vybitej batérie. Pri dobíjaní batérie sa uvoľňuje vodík a pri preskočení iskry môže za nepriaznivých okolností dôjsť až k výbuchu batérie. - Naštartujte auto s nabitou autobatériou a nechajte motor bežať vo voľnobehu.
- Naštartujeme vozidlo s vybitou batériou.
Po naštartovaní odpojíme štartovacie káble nasledovne:
- Najskôr odpojíme mínusový kábel od štartovaného vozidla, potom od vozidla dodávajúceho prúd.
- Druhý kábel (kladný) odpojíme najskôr od dodávajúceho vozidla, potom od štartovaného vozidla.