Skip to main content

Potrebujete radu? +421 948 636 363

Blog

Asistenčné systémy sú potenciálne nebezpečná časovaná bomba

Vytvorené: 19. júl 2021
Kategória: Blog
Autor: Batterycentrum.sk

Nemecký výskum hovorí, že asistenčné systémy sú potenciálne nebezpečná časovaná bomba

Nemecký TÜV Rheinland v spolupráci s inštitútom Transport Research Laboratory dospel pri svojom výskume súčasnej pokročilej elektroniky v automobiloch k pozoruhodným záverom. Štúdia hovorí, že asistenčné systémy, konkrétne technológia schopná udržať vozidlo v jazdnom pruhu, je kvôli opotrebeniu, respektíve z dôvodu nesprávnej či zanedbanej údržby, potenciálnym zdrojom krízových situácií. Obmedzená funkčnosť spomínaného systému môže do konca tejto dekády spôsobiť každý rok na európskych cestách takmer 800 tisíc rizikových udalostí.

Bezpečnostné systémy v osobných i nákladných automobiloch sú navrhnuté tak, aby minimalizovali rizikové situácie, ktoré predchádzajú dopravným nehodám. Ukazuje sa však, že aj samotná elektronika môže byť zdrojom závažných problémov a môže viesť dokonca až k haváriám. Pomerne jasne to predpovedá nová štúdia nemeckého TÜV Rheinland, ktorá vznikla v spolupráci s britským inštitútom Transport Research Laboratory. 

Ich výskum sa venoval elektronickému asistentovi známemu pod skratkou LKA, ktorá vychádza z anglického Lane Keeping Assistant. Ak vám toto označenie náhodou nič nehovorí, vedzte, že ide o pomocníka, ktorý kamerami sleduje pozdĺžne značenie na ceste a aktívnymi zásahmi do riadenia udržuje vozidlo v jazdnom pruhu.

Práve technológia LKA môže podľa najnovšej nemeckej štúdie po istom čase generovať množstvo chýb, respektíve jej funkčnosť môže byť významne obmedzená, a to z viacerých dôvodov.
 

Výsledky simulácií nedopadli pre LKA ružovo

V rámci štúdie vyrazili zamestnanci TÜV Rheinland na skúšobnú dráhu Zalazone v Maďarsku s upraveným testovacím vozidlom s najmodernejším asistenčným systémom na udržiavanie v jazdnom pruhu. Odborníci najskôr simulovali poškodenie čelného skla v oblasti kamery LKA, neskôr fingovali nesprávnu kalibráciu kamier po výmene predného okna a následne počas jazdy prerušili dátovú komunikáciu medzi príslušnými riadiaci jednotkami.

 

 

Aby sa ich experiment čo najviac priblížil skutočným podmienkam, umelo urýchlili procesy starnutia niektorých kľúčových komponentov a v jednom zo scenárov urobili bližšie nedefinované zmeny na podvozku. Odborníci následne porovnávali, ako sa inkriminovaný automobil správa na konkrétnych úsekoch cesty, presnejšie povedané na rovinkách a v zákrutách.

Zistili pri tom, že LKA prestáva fungovať pri simulovaných nárazoch kamienkov do čelného okna a v ojedinelých prípadoch sa systém dokonca bez varovania deaktivoval. Že nie je životnosť tohto asistenta neobmedzená, dokázala aj jazda cez vyznačené jazdné pruhy bez akéhokoľvek varovania či nejakej reakcie systému.

Pri úmyselnom prerušení kontaktov počas jazdy sa systém logicky okamžite deaktivoval. Testovací vodiči potvrdili, že následné prudké vycentrovanie volantu bolo také náhle, že tento nečakaný pohyb môže obsluhu vozidla veľmi nepríjemne prekvapiť. TÜV Rheinland k tomu dodáva: „Samovoľné vypnutie systému je skutočne problematické, ak sa vodič v danom momente plne nesústredí na jazdu, alebo nemá ruky pevne na volante, pretože sa práve spolieha na systém udržania v jazdnom pruhu.“

TÜV Rheinland pritom odhaduje, že už v roku 2025 bude v EÚ vymenených odhadom 9,7 milióna čelných skiel vozidiel vybavených kamerovým systémom LKA, teda takmer päťkrát viac v porovnaní s rokom 2019. Ak by len v prípade malého množstva týchto opráv neboli dodržané predpísané servisné postupy a asistenčné systémy s kamerami nefungovali správne, môže to mať pre dopravu na európskych cestách veľmi nepríjemné dôsledky. 

„Podľa prognóz TÜV Rheinland a britského TRL by v roku 2029 mohlo dôjsť na cestách EÚ v priemere k približne 790 000 rizikovým situáciám ročne. Spôsobené by boli výlučne zníženou funkčnosťou asistenčného systému pre udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu.“ Toľko citát zo štúdie podľa optimistického scenára. V horšom prípade budú čísla výrazne vyššie. „V závislosti na scenári by mohol odhadovaný počet nebezpečných udalostí stúpnuť až na 2,3 milióna ročne.“ 

A čo robiť, aby sa tieto nepríjemné predpovede nenaplnili? TÜV Rheinland odporúča priebežné kontroly LKA, prísne dodržiavanie oficiálnych servisných postupov a nepodceňovanie poškodenia čelných skiel. 

Ostatné z blogu

Autodiagnostika: Čo to je a ako funguje ?

Autodiagnostika: Čo to je a ako funguje ? Pokazilo sa vám niečo na aute a začala svietiť niektorá z kontroliek? V tomto...

6 tipov, ako z boostra vyťažiť maximum

6 tipov, ako z boostra vyťažiť maximum Štartovacie boostre Ak sa vám to ešte nestalo, pravdepodobne sa to stane. V sku...

4 základy testovania batérie, ktoré by ste mali vedieť

Blog 4 základy testovania batérie, ktoré by ste mali vedieť Batérie sú predmetom opotrebovania. To je fakt. Či už si k...

Sú batérie do nákladných vozidiel bezúdržbové ?

Blog Sú batérie do nákladných vozidiel bezúdržbové ? Údržba batérie nákladných vozidiel Kamiónové batérie ani v súčas...

Čo sú to trakčné batérie ? Kde všade sa vyskytujú ?

Blog Čo sú to trakčné batérie ? Kde všade sa vyskytujú ? Ako postupovať pri výbere trakčných batérií ? Trakčná či...

Všetko čo potrebujete vedieť pri kúpe meniča napätia

Všetko čo potrebujete vedieť pri kúpe meniča napätia Menič napätia je striedač, ktorý z jednosmerného napätia akumulátora...

Čo je geometria kolies a prečo je dôležitá ?

Čo je geometria kolies a prečo je dôležitá ? Bezpečnosť, to je to najpodstatnejšie pri jazde na automobile. Určite by sme...

DPF filter – viete, na čo slúži a ako sa oň správne starať?

    DPF filter – viete, na čo slúži a ako sa oň správne starať? DPF filter alebo filter pevných častíc (Diesel Particul...

Asistenčné systémy sú potenciálne nebezpečná časovaná bomba

Nemecký výskum hovorí, že asistenčné systémy sú potenciálne nebezpečná časovaná bomba Nemecký TÜV Rheinland v spolupráci ...